Terug van weggeweest... - Reisverslag uit Otavalo, Ecuador van Ann-Marie Van Noten - WaarBenJij.nu Terug van weggeweest... - Reisverslag uit Otavalo, Ecuador van Ann-Marie Van Noten - WaarBenJij.nu

Terug van weggeweest...

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ann-Marie

20 Januari 2008 | Ecuador, Otavalo

Eerst en vooral aan allen een gelukkig 2008!!!

Na een fantastische maand rond te reizen in het prachtige Ecuador, zit het allemaal weer even ver maar hier volgt toch nog een kort verslag over mijn laatste daagjes in Moraspungo...

Ecassef had een brief opgesteld ten aan zien van het gemeentehuis om te vragen of er een vuilniskar kan passeren in Moraspungo. Met de oudste 2 klassen hebben we de brief overgeschreven, na vele zuchten hebben ze dit perfect gedaan! Voor de kleinere kinderen had kopies genomen en hebben ze met veel zorg en precisie hun naam onderaan de brief geschreven... In totaal hebben we een 80-tal verzoeken om af te geven. Hopelijk komt er een gevolg aan, want anders zullen de kloven van Moraspungo steeds voller en voller opgevuld geraken met afval.

Dinsdag en woensdag was ik naar Quito om mijn liefste Jeroen te gaan ophalen :-) Na een spannend afwachten of de luchthaven wel ging openblijven wegens te slecht weer, is hij goed toegekomen! Het weerzien was super en we hebben woensdag dan ook genoten van een rustig dagje in de hoofdstad.

En ten slotte donderdag... schooluitstap!!! 2 grote bussen vol kinderen en ouders hebben ons ’s morgensvroeg opgepikt (in de gietende regen) waarna we allemaal samen doorgereden zijn naar El Quinche. Dit dorp staat bekend voor zijn Maagd Maria, dus onze dag begon met schietgebedjes en kaarsjes lichten ;-) Omdat het mijn laatste dag was, hadden enkele kinderen zelf armbandjes of kettingen gemaakt... Tegen we daar weer vertrokken, waren mijn polsen al goed ‘bekleed’ en hing mijn nek al vol Jesus-medaillekes :-)

Goed ‘beschermd’ zijn we dan doorgereden naar de Zoo van Guallabamba. Met jullie steun zijn alle kinderen en ouders aan een kleine prijs kunnen binnen gaan. Ondertussen was de zon er al mooi doorgekomen en hebben de kinderen ten volle van de dieren kunnen genieten. Ze zijn er snel doorgegaan om aan de kinderboerderij te geraken, maar de meesten waren ze er onder de indruk van de reuze schildpadden, apen, tijgers, beren, enz... Voor vele ouders was het ook de eerste keer dat ze die dieren zagen.

Tegen de vroege namiddag zijn we dan toegekomen in een recreatiepark waar de kinderen konden zwemmen, voetballen, schommelen,enz. Met hun onderbroekjes zijn ze in het koude water gesprongen en hebben ze er echt van genoten. Ondertussen hebben wij dan sandwiches gesmeerd met tonijn, dit was even typisch ecuadoriaans: niemand had gedacht aan een mes en blikopener :-) Dus hebben we de broodjes opengesneden met een sleutel en had er gelukkig iemand een zakmes mee waardoor de blikkes tonijn toch zijn opengeraakt!

Na veel spelen kwam de dag tot zijn einde en hebben we na een hele reeks speeches, fotosessies en kadootjes van elkaar afscheid genomen... :-)

Het was toch even moeilijk om te beseffen dat ik al die schatten van kinderen niet meer ga zien... ik kan hun allemaal maar het beste wensen en hoop dat ze nog een mooi leven tegemoet hebben! Jeroen en ik gaan alvast Gloria, een meisje van het laatste jaar, ‘adopteren’. Dit houd in dat we elk jaar €250 betalen zodat zij kan verder studeren in een middelbare school in Otavalo.
Wie zich geroepen voelt om ook een kind te ondersteunen; meer info op www.ecassef.waarbenjij.nu onder het bericht ‘Noodkas en adoptieplan – 17/04/07’. Deze steun is fiscaal aftrekbaar en via Ecassef krijg je regelmatig nieuwtjes over hoe het met ‘je kind’ gaat.

Nu nog het resultaat van de oproep meedelen..........trommeltrommeltrommel.........in totaal heb ik dit weekend €678 mogen overschrijven op de rekening van Ecassef!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Als we dit omrekenen naar de Ecuadoriaanse dollars komt dit neer op 983 dollar!!!!
Hiermee zullen ze de school zeker goed mee kunnen ondersteunen, met andere sponseringen samen zal er bv. in de komende maanden een nieuwe keuken kunnen gebouwd worden.
Voor de schooluitstap hebben we reeds 250 dollar uitgegeven, hiermee zijn de bussen betaald en hebben de 100 deelnemers telkens slechts de helft van de ingangtickets betaald.

Voor de rest zijn er ook heel wat rugzakken, regenjassen, stiften, verfborstels (nog in België, maar het geraakst er wel), enz. ingezameld geweest die zeker goed gebruikt zullen worden.

Duuuuuuuuuuuuuuus muchas gracias aan iedereen!!! Jullie mogen nog een extra bedankingske verwachten...:-)

Wie graag het project Moraspungo blijft opvolgen kan zich inschrijven in de nieuwsbrief op www.ecassef.waarbenjij.nu.
Begin februari vertrekt er ook een nieuwe stagiair die het groene in de school verder zal opvolgen!

Ondertussen zijn we allebei weer in ons Belgenlandje en al terug aan het werk :-(
Maar... het was een mooie ervaring die ik nooit zal vergeten!
Bedankt voor de vele reacties, het was altijd leuk om ze te lezen.

Vele groetjes,

Ann-Marie xxx

• 20 Januari 2008 - 20:57

Ria:

Blij te horen Ann-Marie dat je heelhuids en wel terug in België aangekomen bent. Jean en ik zijn heel blij dat we je hebben mogen leren kennen en willen je nogmaals langs deze weg bedanken voor je enthousiasme en voor wat je vrijwilligerswerk te weeg heeft gebracht bij Rushitamo en Moraspungo. Ook dank aan al je vrienden en kennissen die een duit in het zakje deden en spullen mee hielpen verzamelen en dank aan Jeroen die als een "pakezel" beladen in Ecuador aankwam. Een deel van de rugzakken is vandaag mee naar Intag, waar twee nieuwe Ecassefschooltjes bezocht worden en waar de mensen heel blij zullen zijn met deze zaken.
    Jean en Ria